عصر نو ، کسب و کار های نوین ، تولد یک استارت آپ - پایگاه خبری_تحلیلی نونگاه تهران
یادداشت

عصر نو ، کسب و کار های نوین ، تولد یک استارت آپ

یادداشت مهندس مهدی حامی فعال حوزه استارتاپ و مهندس جعفر استادی کارشناس دیجیتال مارکتینگ پیرامون کسب و کار های نوین و تولد یک استارت آپ.

در عصری که عناصر دیجیتال در تار و پود  زندگی ما رسوخ کرده است و زیست بشر امروز بدون آن محال به نظر می رسد، تغییرات در مناسبات اجتماعی ،اقتصادی و فرهنگی اجتناب ناپذیر نظر می رسد . انسان امروز از ورای چند انقلاب اساسی در فناوری ها در آستانه جهشی دیگر است . تاریخ بشر نقاط عطف مختلفی را گذرانده از قبیل ساخت ابزار سنگی ، کشف آتش ،ذوب و استفاده از فلزات، ابداع خط ،کشف باروت ، انقلاب صنعتی ،ساختن هواپیما و موشک ها ،ساختن ماهواره ها و عصر دیجیتال که همه این ها انسان امروز را با تغییرات شگرفی رو برو کرده است ،  تغییراتی که انسان را به ترتیب از شکارچی به کشاورز و از کشاورز به شهروند جهان صنعتی و مدرن تبدیل کرده است .

در همین لحظه که این متن را می خوانید ، جهان به شدت در حال پوست اندازی است و دیگر مشاغل گذشته رونق سابق را نخواهند داشت ،برای مثال تاکسی های اینترنتی با رشد فناوری ها و استفاده گسترده تلفن های همراه توسط شهروندان توانستند بازار آژانس ها و تاکسی های تلفنی را قبضه کنند ، حال تصور کنید با فراگیر شدن به کارگیری هوش مصنوعی چه اتفاقاتی رخ خواهد داد و چه گستره عظیمی از مشاغل از دست خواهد رفت . در این عصری که فضای مجازی در حال دگرگون کردن تجربیات بشر و در نوردیدن مرز های شناختی انسان هاست و هیچ شکی بر تاثیر شگرف این پدیده عصر نوین وجود ندارد ،باید اذعان کنیم که امروز گستره نفوذ فضای مجازی در کشور فراتر از ۷۰ درصد بوده و این بدین معناست با دسترسی و توانایی تاثیر گذاری در فضای مجازی می توان بر دیدگاه ها ،علایق و سلایق حداقل ۷۰ درصد از مردم ایران تاثیر گذاشت ، و این خود دلیلی است تا بدانیم می توان با استفاده از اهرم فضای مجازی و اینترنت دیدگاه ها ،نظرات ،خدمات و محصولات خود را به گستره عظیمی از مردم معرفی کنیم ، امکانی که پیش تر از این امکان نداشت یا هزینه گزافی به کسب و کار ها وارد می کند.

زاده شدن اولین استارت آپ

فروردین ماه ۱۴۰۰ بود که ما (آقای حامی و آقای استادی)  برای اولین بار در یکی از جلسات یک سازمان مردم نهاد (سمن) به اسم مجمع مشورتی جوانان بخش بوستان همدیگر را ملاقات کردیم .با اولین ملاقات ها و صحبت ها دریافتیم که ایده ها و بینش ما در مورد راه اندازی یک استارت آپ (شرکت نوپا)  و حوزه کسب و کار می تواند به یک نتیجه فوق العاده ختم شود. این نقطه آغاز اولین استارت آپ شهرستان بهارستان به نام “ثامن” بود .استارت آپی که آغاز مسیری ناشناس برای ما بود که همین عدم قطعیت یکی از ویژگی های هر استارت آپ است .مسیر سختی که هیچ نقشه راهی برای آن وجود ندارد و این اولین تجربه در شهرستان بهارستان بود ولی جسارت و تمایل ما به ایجاد تغییری شگرف در منطقه به عنوان موتور پیشران مسیر عمل می کرد ما میخواستیم راهی را با آزمون وخطا خلق کنیم تا نقشه راهی برای سایر جوانان باشد تا آنها نیز در مسیر خلق ارزش افزوده و کار آفرینی قدم بردارند.

 تا چند ماه نخست همه چیز به خوبی پیش میرفت و ما در حوزه تولید محتوا و ساخت اپلیکیشن ها فعالیت می کردیم ،اما راهبرد (استراتژی) ما در جذب سرمایه برای اپلیکیشن و جذب مشتری با مشکل رو به رو شد  و تراز مالی هیچ گاه مثبت نشد و  این شکست  استارت آپ ثامن را رقم زد، البته عدم حمایت مسئولین نیز در ناامیدی ما نقش بسیاری داشت.

پس از پایان استارت آپ ثامن ،ما برای درک بهتر عوامل شکست استارت آپ ثامن به مطالعه دقیق و آکادمیک آن پرداختیم که نتیجه آن عضویت ما در مدرسه توسعه پایدار دانشگاه صنعتی شریف ،خانه استارت آپ های ایران و عضویت در سمینار های دیموند (دانشکده مدیریت دانشگاه تهران) شد .در ادامه این مسیر برای تقویت حوزه فروش اینترنتی و درک بهتر از استارت آپ ها  دوره های آنلاینی را گذراندیم که رهاورد آن مدارکی از شرکت معتبر گوگل و دانشگاه های معتبری همچون هاروارد و کمبریج است.

شروعی دوباره

پس از کسب تجربه دو چندان و رشد مهارت های فردی در ملاقاتی که بین هم بنیانگذران (کوفاندر) استارت آپ ثامن (آقای حامی و آقای استادی) برگزار شد ،ایده آغاز مجدد استارت آپی جدید با محوریت تولید محتوا مطرح شد که نام هیربُد به معنای نگهبان اصالت برای آن انتخاب شد .پس از مطالعه بیشتر و آمادسازی مناسب استارت آپ هیربد در پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ به طور رسمی آغاز به کار کرد که در قدم اول سمینار توسعه کسب  و کار در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ به همراهی پروفسور کاوه فرهادی استاد گرانقدر کارآفرینی و همکاری ستاد توانمندسازی محلات کم برخوردار برگزار شد که این مهم خود قدم مثبتی در تغییر دیدگاه منطقه به مشاغل نوین بود.

امروز که ما در حال تهیه این یادداشت هستیم ، استارت آپ هیربد بحمدالله ضمن مثبت بودن تراز مالی و گسترش روز افزون دایره مشتریان  و خدمات ،در حال آموزش  و انتقال تجربیات در حوزه های مختلف است یا به تعبیر بهتر در حوزه های آکادمیک مرتبط به استارت آپ ها ،هدایت کسب  و کار (بیزینس کوچینگ ) و تولید محتوا کارگاه های مفید را برگزار می کند تا ضمن کار آفرینی و توانمند سازی نیرو های جوان به مسئولیت اجتماعی شرکت هیربد نیز جامه عمل بپوشاند .

نمایش بیشتر

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا