نقش و کارکرد رسانه ها در جنگ ۱۲ روزه
یادداشت سید محسن جبرائیلی کارشناس روابط عمومی-امور رسانه پیرامون جنگ 12 روزه.

چندسالی است که کلمه جنگ نرم وارد فرهنگ رسانه ای و سیاسی کشور شده است و بارها و بارها ممکن است که این کلمه به گوشمان خورده باشد و کم و بیش هم در رسانه ها و محافل مختلف و همایش ها در مورد جنگ نرم صحبت شده است، اما هیچکدام همانند این ۱۲ روز جنگ تحمیلی نتوانست مفهوم جنگ نرم را به معنای واقعی کلمه شرح دهد.
این جنگ ۱۲ روزه ثابت کرد که جنگ فقط در میدان نیست و علاوه بر جنگ میدان، دشمن جنگ نرم را نیز علیه ملت ایران در دستور کار خود قرار داده است.
جنگ نرم هدف ها و ابزارهای مختلفی دارد که میتوان در زمان مناسب به آن پرداخت و آن چیزی که در این چند سال اخیر و مخصوصا در جنگ ۱۲ روزه کشور و فضای رسانه ای همواره با آن روبرو بوده جنگ روایت ها است که هدف دشمن این بود که از طریق رسانه های مختلف و شبکه های معاند فارسی زبان و در راس آن شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال اخبار جنگ را وارونه جلوه کند و از طریق ابزارهای مختلف برجسته سازی و بزرگ نمایی، هدف هایی را دنبال می کرد که عبارت است از :
۱- ایجاد ترس در میان مردم با انتشار پیام تخلیه تهران
۲-تشویق مردم برای خرید بیش از حد با هدف ایجاد ترس برای کمبود مواد غذایی و …
۳-کوچک نمایی اهداف و ضرباتی که نیروهای مسلح به رژیم صهیونیستی وارد کردند و مظلوم نمایی در برابر حملات ایران و…
حال سوال اینجاست که آیا به اهدافشان در ارتباط با جنگ روایت ها رسیدند؟
پاسخ روشن است: خیر، علتش هم این است که صدا و سیما بر خلاف عملیات های قبلی اخبار و اطلاعات جنگ را محدود به یک شبکه نکرده بود و برنامه های مختلف در شبکه های صدا و سیما را به اخبار جنگ اختصاص داد که همین امر باعث عصبانیت رژیم شد تا جایی که صدا و سیما را هدف موشک های خود قرار داد با این هدف که صدای حق و حقیقت را خاموش کند که نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه با حرکت انقلابی و بی نظیر سرکار خانم امامی مجری محترم شبکه خبر دقیقا عکس این اتفاق افتاد و ایستادگی سرکار خانم امامی در آنتن زنده صدا و سیما در مواجهه با موشک های رژیم صهیونیستی و تکبیرهایی که گفتند باعث شد ندای حق و حقیقت در دنیا طنین انداز شود و تمام آزادگان دنیا فارغ از هر نژاد و ملیتی به مظلومیت ایران و وحشی گری رژیم صهیونیستی پی ببرند.
نکته قابل توجه اینکه علاوه بر صداو سیما تمامی خبرگزاری ها و پایگاه های خبری بزرگ و حتی پایگاه های خبری استانی و محلی به طور مداوم و به معنای واقعی کلمه در جنگ ۱۲ روزه با انتشار اخبار مختلف جنگ و روایت گری ها در جهت ایجاد روحیه همدلی و انگیزه تلاش فراوانی کردند که انصافا باید به این عزیزان نیز خدا قوت گفت و همانطور که رهبر معظم انقلاب هم بارها و بارها در سخنرانی های مختلف اشاره کردند کار سربازان رسانه ای که در فضای مجازی در حال فعالیت و تلاش هستند کم تر از سربازان میدان نیست.
نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است ، جنگ ۱۲ روزه باعث شد که مردم به نیت پلید شبکه های معاند علی الخصوص ایران اینترنشنال پی ببرند و بفهمند که این شبکه ها هدفی جز جنگ روانی علیه مردم ایران ندارند و با انتشار اخبار منفی و کذب در صدد ایجاد حس ناامیدی علیه ملت ایران و بهخصوص جوانان هستند و این را در ایام جنگ به خوبی ثابت کردند.
و در آخر اینکه جنگ تمام نشده است و کشورمان همواره درگیر جنگ نرم و جنگ روایت ها قرار دارد و اگر بخواهیم در جنگ روایت ها بازنده نباشیم باید به خوبی اول اینکه جنگ نرم را بشناسیم و دوم به مردم آموزش بدهیم و باید صدا و سیما به گونه ای عمل کند که اولین منبع و مرجع اصلی اخبار، شبکه های داخلی باشند، نه شبکه های معاند.